PWP

Strona główna

2025, Volume 2, Issue (II/2025)

Kształtowanie postaw prospołecznych a zapobieganie zachowaniom ryzykownym wśród dzieci i młodzieży


Marta Laskowska1
-------------------------------------------------------------------------------------------------
1Instytut Nauk o Rodzinie, Akademia Wymiaru Sprawiedliwości



Full text

Streszczenie

Problematyka prezentowanego artykułu koncentruje się na ukazaniu związku pomiędzy rozwojem postaw prospołecznych a ograniczaniem występowania zachowań ryzykownych wśród dzieci i młodzieży. Rozumienie innych ludzi i pomaganie im często związane jest z pewnymi wyrzeczeniami, i choć mogłoby się wydawać, że przynosi ono korzyści jedynie osobie otrzymującej pomoc, to w rzeczywistości udzielanie wsparcia może także pozytywnie wpływać na samego pomagającego. Dlatego w artykule skupiono się na tych zależnościach, jednak podjęte rozważania zawężono do okresu dzieciństwa i adolescencji, ujmując zagadnienie w sposób interdyscyplinarny – z perspektywy psychologicznej, socjologicznej i pedagogicznej – ze szczególnym uwzględnieniem ograniczania zachowań ryzykownych. Badania oparto na jakościowej analizie danych wtórnych obejmującej publikacje naukowe dotyczące postaw prospołecznych i zachowań ryzykownych.


Słowa kluczowe

postawy prospołeczne, zachowania ryzykowne, dziecko, czynniki ryzyka, czynniki ograniczające




Shaping pro-social behaviour and preventing risky behaviour among children and young people


Summary

The article focuses on the relationship between the development of prosocial behaviour and the reduction of risky behaviour among children and young people. Understanding other people and helping them often involves certain sacrifices, and although it might seem that this only benefits the person receiving help, in reality, providing support can also have a positive impact on the helper themselves. Therefore, this article focuses on these relationships, but the discussion is limited to childhood and adolescence, approaching the issue in an interdisciplinary manner – from a psychological, sociological and pedagogical perspective – with particular emphasis on reducing risky behaviour. The research is based on a qualitative analysis of secondary data, including scientific publications on prosociality and risky behaviour.


Keywords

prosocial behavior, risk behaviors, child, risk factors, protective factors