2025, Volume 2, Issue (II/2025)
Prawa dziecka w społeczeństwie obywatelskim (prawo do informacji i wypowiedzi)
Lucyna Szot1
-------------------------------------------------------------------------------------------------
1Instytut Politologii Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Wrocławski
Full text
Streszczenie
Przedmiotem opracowania jest analiza Konwencji o prawach dziecka w zakresie uczestnictwa w życiu społecznym – praw do wyrażania poglądów, bycia wysłuchanym, wypowiedzi, swobody myśli, sumienia, wyznania oraz do informacji (art. 12, 13, 14 i 17) – istotnych przesłanek społeczeństwa obywatelskiego. Treść publikacji wypełnia lukę badawczą w zakresie normatywnym oraz politologicznym.
W badaniu zastosowano metodę dogmatyczno-prawną polegającąna analizie aktów normatywnych oraz roli mediów i państwa. Począwszy od prawa międzynarodowego, poprzez źródła w polskim systemie, po wnioski końcowe – dokonano próby odpowiedzi na pytania: Czy są wystarczająco chronione prawa dzieci do wolności słowa i informacji? Jakie mechanizmy medialne i instytucjonalne sprzyjają wychowaniu obywatelskiemu dzieci w Polsce? Stosowanie przepisów dotyczących statusu prawnego dzieci w codziennej praktyce – stanowi wyzwanie i jednocześnie zobowiązanie dla decydentów polityki edukacyjnej w Polsce.
Słowa kluczowe
Konwencja o prawach dziecka, prawo do informacji i wypowiedzi, media, społeczeństwo obywatelskie, państwo
Children’s rights in civil society (the right to information and expression)
Summary
The subject of the study is the analysis of Convention on the Rights of the Child in the field of participation in society – the rights to expression, to be heard, to speech, to freedom of thought, conscience, religion, and to information (Articles 12, 13, 14 and 17) – important prerequisites of civil society. The content of the publication fills a research gap in normative and political science. The study uses the institutional-legal method of analyzing normative acts and the role of the media and the state. Starting from international law, through sources in the Polish system, to the final conclusions – an attempt was made to answer the questions: Are children’s rights to freedom of expression and information sufficiently protected? What media and institutional mechanisms are conducive to children’s civic education in Poland? The application of legislation on the legal status of children in everyday practice – is a challenge and at the same time an obligation for educational policy makers in Poland.
Keywords
Convention on the rights of the child, right to information and expression, media, civil society, state
