2025, Volume 2, Issue (II/2025)
Zagubieni w multimedialnym świecie rodzice dzieci z autyzm cyfrowym
Marta Koplejewska1
-------------------------------------------------------------------------------------------------
1Uniwersytet Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie
Full text
Streszczenie
Autyzm cyfrowy (selektywny, wtórny) to poważny problem ludzi XXI wieku. Dotyka on nie tylko dzieci, ale również osoby dorosłe, które ze względu na brak świadomości higieny cyfrowej „tracą” godziny przed ekranami urządzeń multimedialnych. Na problem ten szczególnie narażone są małe dzieci, które ze względu na niedojrzałość mózgu nie potrafią podjąć decyzji o czasie oglądania i korzystania z urządzeń cyfrowych, a zbyt długie – powoduje liczne nieprawidłowości w ich rozwoju. Niekontrolowane spędzanie czasu przed komputerem naraża dziecko na poważne problemy zdrowotne zarówno fizyczne jak i psychiczne. Układ nerwowy atakowany strumieniem wielobarwnego światła powoduje zaburzenia emocjonalne, problemy z koncentracją, a także wyobcowanie z realnego świata i poważne zaburzenia więzi uczuciowej z najbliższymi. Często świat wirtualny staje się jedyną rzeczywistością dziecka, w efekcie czego maluch traci umiejętność nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, budowania nowych przyjaźni, kształtowania odpowiednich relacji z innym. Przedstawione informacje sugerują, że problem autyzmu cyfrowego zwłaszcza wśród dzieci, to problem bardzo poważny, któremu należy przeciwdziałać. Im większa świadomość rodziców i opiekunów, tym większe szanse na to, że uda się wyeliminować lub też przynajmniej zredukować jego negatywne skutki.
Słowa kluczowe
autyzm cyfrowy, autyzm selektywny, autyzm wtórny, spektrum autyzmu, nowoczesne technologie, zaburzenia rozwojowe u dzieci, czas ekranowy
Lost in the Multimedia World: Parents of Children with Digital Autism
Summary
Digital autism (selective, secondary) is a serious problem for people in the 21st century. It affects not only children but also adults who, due to a lack of digital hygiene awareness, “lose” hours in front of multimedia device screens. Small children are particularly vulnerable to this issue because their immature brains cannot decide on the appropriate duration of screen time. Prolonged exposure leads to numerous developmental abnormalities. Uncontrolled screen time puts children at risk of serious physical and mental health problems. The nervous system, bombarded by streams of multicolored light, causes emotional disturbances, concentration issues, alienation from the real world, and severe emotional bond disruptions with loved ones. Often, the virtual world becomes the child’s only reality, resulting in a loss of ability to connect with peers, form new friendships, and build appropriate relationships with others. The presented information suggests that the problem of digital autism, especially among children, is very serious and needs to be addressed. The greater the awareness among parents and caregivers, the better the chances of eliminating or at least reducing its negative effects.
Keywords
digital autism, selective autism, secondary autism, autism spectrum, modern technologies, developmental disorders in children, screen time
