2025, Volume 127, Issue II
Modern Technologies in University Teaching – Benefits and Threats from the Perspective of Security Sciences and Ethics
Jerzy Brzozowski1
-------------------------------------------------------------------------------------------------
1Szkoła Główna Mikołaja Kopernika
Full text
Streszczenie
In the first part of the article, the author lists the enormous benefits that university teaching gains from the use of modern technologies, i.e. the universal access to the Internet, portable computers and smartphones, e-learning tools, digitization, and the latest advances in Artificial Intelligence. However, in the second part of the article, concerns arise that - firstly, AI can be used in an unethical way, contradicting the mission of the University; secondly, that widespread digitization can lead to the exclusion of certain social groups; and finally - there is the problem of pathologies related to the use of the Internet, such as addiction or even cyberbullying. In the summary, the author asks the question to what extent the subsequent technological revolutions of the 20th and 21st centuries have changed or even disturbed the mentality of the Western world, based on Christian values.
Słowa kluczowe
Nowe technologie w edukacji, cyberbezpieczeństwo, zagrożenia społeczne i etyczne
Nowoczesne technologie w nauczaniu uniwersyteckim – korzyści i zagrożenia z perspektywy nauk o bezpieczeństwie i etyki
Summary
Autor w pierwszej części artykułu wylicza ogromne korzyści, jakie nauczanie uniwersyteckie odnosi dzięki użyciu nowoczesnych technologii, a więc powszechnej dostępności do Internetu, przenośnych komputerów i smartfonów, narzędzi e-learningu, digitalizacji, a także najnowszych postępów Artificial Intelligence. W drugiej części artykułu pojawiają się jednak obawy, że – po pierwsze, AI może być używana w sposób nieetyczny, zaprzeczający misji Uniwersytetu; po drugie, że powszechna cyfryzacja może prowadzić do wykluczenia pewnych grup społecznych; wreszcie – pojawia się problem patologii związanych z użyciem Internetu, takich jak uzależnienie czy wręcz cyberprzemoc. W podsumowaniu autor zadaje pytanie, w jakim stopniu kolejne rewolucje technologiczne XX i XXI wieku zmieniły czy wręcz zaburzyły mentalność zachodniego świata, zakorzenioną w chrześcijańskim systemie wartości.
Keywords
New Technologies in Education, Cybersecurity, Social and Ethical Challenges
